Skip to content

The Leader in Me gaat van start

Na veel voorbereiding en studiedagen met het team, kunnen we eindelijk samen met de kinderen aan de slag met The Leader in Me. We doen dit stap voor stap. Alle gewoontes zullen in de eerste 7 weken van het schooljaar in de spotlight komen te staan. Iedere klas maakt kennis met de taal die we spreken. Samen met de leerkracht gaan de kinderen praktisch aan het werk met wat het dan eigenlijk allemaal betekent, waar je het kunt zien en wat jezelf kunt doen. Het is een proces dat nu echt van start gaat en steeds een beetje meer zichtbaar zal worden.

Vanuit de 7 eigenschappen van persoonlijk leiderschap van Covey werken wij met het programma ‘The Leader in Me’ (TLIM). Wij gebruiken in alle groepen de 7 gewoonten tijdens de reguliere lessen en als sociaal sociaal-emotionele leerlijn. Het uitgangspunt is dat kinderen door het aanleren van deze gewoonten een effectieve persoonlijke ontwikkeling doormaken. Ze werken eerst aan hun eigen keuzes, verantwoordelijkheden en doelgerichtheid en kijken dan pas hoe ze met anderen dingen voor elkaar kunnen krijgen.

De 7 gewoonten

1. Wees pro-actief
Je kiest zelf hoe je omgaat met datgene wat je overkomt, jij bent de baas over je eigen leven.

2. Begin met het einddoel voor ogen
Je moet een doel en een plan hebben.

3. Belangrijke zaken eerst
Eerst werken, dan spelen (of andersom).

4. Denk win-win
Zoek naar een oplossing waarbij iedereen voordeel heeft.

5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden
Luister voor dat je praat. Luister om te begrijpen en niet om daarna te kunnen overtuigen.

6. Creëer synergie
Samen ben je sterker en samen kun je meer dan alleen.

7. Houd de zaag scherp
Zorg voor evenwicht op alle gebieden.

Andere berichten

Schoolhond

Wij hebben sinds de Herfstvakantie van 2024 een schoolhond op De Werft. Zijn naam is Dex. Hij komt een paar
Lees verder

Groepsarrangement 

Visie Vanuit de Wet Passend Onderwijs (Rijksoverheid, 2014) streeft het RSV Breda EO ernaar dat (bijna) alle leerlingen, ook wanneer
Lees verder